lauantai 27. kesäkuuta 2009

Roadtrip part4 Monkey Mia-Coral Bay-Exmouth

Yks yö siellä ja jatkettiin ajomatkaa taas pohjosemmaksi paikkaan nimeltä Monkey Mia. Monet on sitä paikkaa kehunu maasta taivaaseen ja oishan se ollukkin varmaan ihan siisti paikka jos ei ois ollu niin kylmä. Vähän se oli pettymys, kun luultiin että se ois niinkun jonkinlainen pikkukaupunki, mutta ei…ei siellä ollu kun majapaikkoja ja ravintoloita ja koko alueelle pääseminenkin maksoi. Ja me tietenkin oltiin liikenteessä yömyöhään, niin koko paikka oli suljettu. Noh ajettiin taas takaisinpäin ettimään majapaikkaa ja päädyttiin nukkumaan autossa look out paikassa…vaihteeksi:)
Aamulla sitten takaisin Monkey Miaan. Ihan vaan sen takia kun siellä on delfiinejä…ei siellä sitten mitään muuta ollukkaan…rantaviivaa ois ollu ja upeennäkönen meri, mutta mene nyt sinne uimaan kun siellä on haikaloja ja tuuleekin niin että tukka meinaa lähtee päästä. Missattiin delfiinien aamusyöttö muutamalla minuutilla, joten päätettiin jäädä sinne sitten ootteleen seuraavaa. Niillä ei oo mitään aikatauluja sen suhteen, vaan ne delfiinit tulee sinne rantaan sitten kun niillä on nälkä…eli ootettiin reilut kaks tuntia seuraavaa. Mä en suostunu lähtemään sieltä ilman niitten näkemistä, koska sinne asti oltiin kerran ajettu. Monkey Mia kun ei oo mitenkään minkään varrella, vaan niemennokassa että sinne pitää ihan vartavasten ajaa…ja paljon. Taidettiin ajaa semmoiset reilut 500 kilsaa ihan vaan kattomaan delfiinejä…eikä ees kunnolla päästy niitten kanssa kuvaan eikä saatu syöttääkään niitä kun ne valitsi syöttäjiksi kaikki muksut :( Oli ne kyllä ihan hauskoja otuksia muuten :)
Monkey Miasta ajettiinkin sitten useempi sata kilometri Coral Bayhin. Sinne majotuttiin pariksi yöksi. Coral Baysta alkaa nämä länsirannikon koralliriutat. Se on kanssa semmoinen turistirysä, ei siellä taida paikallisia asukkaita olla juuri ollenkaan…leirintäalueita, hotelleja, hostelli ja matkatoimistoja. Oltais haluttu mennä snorklausreissulle ihan sinne riutoille asti, mutta taas oli kallis reissu niin päätettiin pulikoida vaan siinä rantavedessä. Mua vähän houkutti mennä snorklailemaan valashaiden kanssa, mutta se nyt ois vasta maksanutkin…enemmän kun mein autoJ eikä niillä oo koskaan mitään takuuta että näätkö mitään sillä reissulla…eli vähän niinkun rahanhukkaa jos et nää muuta kun merivettä:)

Ensimmäistä kertaa mä kävin täällä Aussilassa olo aikanani uimassa meressä…oli jo korkee aikakin! Käytiin snorklailemassa siinä rantavedessä ja yllättävän rankkaa touhua uida takasin rantaan ilman räpylöitä. Ei me paljoo nähty, ei se niin värikästä ja tarunomaista ollu kun kuvittelin. Kyllähän siellä oli kaikenlaista värikästä kalaa ja jonkun tappavan kalankin bongasin. Ehkä se kaikki värikkyys ja upeus ois sit ollu siellä maksullisella reissulla jonne ei tietty menty…ehkä:) mutta ranta oli upea ja vesi oli kirkasta. Auringonlasku vielä upeampi…tai ainahan täällä auringonlaskut on upeita:)

Coral Baystä ois ollu tie rannikkoa pitkin kansallispuistoon ja sieltä Exmouthiin, mutta tietenkin koko tie oli vain nelivetoautoille. Taas yksi (kuulemma) upea nähtävyys joka missattiin sen takia. Ajettiin sitten ihan normiteitä pitkin sinne Exmouthiin ja ajateltiin sitä kautta mennä sinne kansallispuistoon yöksi, mutta koko paikka oli jo täynnä. Turistitoimiston täti sanoi että jos ootte aamukahdeksalta jonottamassa kansallispuiston portilla niin voitte päästä sisään. Paikka on kuulemma ollu täynnä joka päivä jo viimeisen kuukauden ajan…ei sitten jääty oottelemaan ja kokeilemaan onneamme. Tankattiin auto ja käytiin ostamassa kasa karkkia ja päätettiin ajaa niin pitkälle kun jaksetaan. Exmouth oli taas näitä paikkoja, jotka sijaitsee niemennokassa eli vähän tuli taas turhaa ajoa. Mutta ainakin voi sanoa että siellä on käyty vaikkei mitään nähtykään. Siellä oli kanssa suuri turistien vetonaula tämä valashaiden kanssa snorklailu…ja vielä kalliimpi kuin Coral Bayssä:) ehkä sitten jonain päivänä…jos oikeesti uskaltaa.